زهرازهرا، تا این لحظه: 16 سال و 9 روز سن داره

زهرا امانت الهی

چگونه مي توان اعتماد به نفس کودکان را بالا برد؟

1391/12/23 15:42
نویسنده : مامان و بابا
305 بازدید
اشتراک گذاری

پرسش: چگونه مي توان اعتماد به نفس کودکان را بالا برد؟

 پاسخ: راهکارهاي زير مي تواند در افزايش اعتماد به نفس کودکان مفيد باشد:

ارتباطي محترمانه با او داشته باشيد. هميشه به کارها و صحبت هاي خود نسبت به فرزندتان دقت کافي داشته باشيد تا فرزندتان نيز به همان نسبت محترمانه و با ادب رفتار کند. هرگز صحبت آنها را قطع نکنيد. بگوييد که احساسات آنها را درک مي کنيد يا از کلماتي مانند هميشه و هرگز در برخي مواقع بحراني و حياتي که نشان دهنده مسلم بودن است، استفاده کنيد.

 

براي جواب دادن به سوالاتشان وقت بگذاريد. پرسش هايشان برداشت آنها از دنياي خارج و احساساتشان است که با نشان دادن آنها سعي در برطرف کردن مشکلاتشان کنيد، همه اين کارها پيش زمينه اي براي انعطاف پذيري کودکان است. اگر فرزندتان احساس کند که سؤال هايش احمقانه و خسته کننده به نظر مي رسد، از مطرح کردن آنها منصرف مي شود.

 

اگر بعضي اوقات شما چيزي مي گوييد يا کاري را بدون دليل براي مدت ها انجام مي دهيد و نتيجه اي نمي گيريد، کمي تأمل کرده و به روش هاي ديگري که مي توانيد انجام دهيد فکر کنيد، بدون هيچ درگيري و کشمکشي به نتيجه مطلوب و دلخواه خواهيد رسيد. قوانين آرام و ثابتي در مورد غذا خوردن کامل يا دست شستن پيش از غذا کار را راحت مي کند. و بدين معنا نيست که در مقابل فرزندتان کوتاه بياييد يا او را بد عادت و لوس کنيد. با به کارگيري از اين روش به آنها ياد مي دهيد که براي فائق آمدن بر مشکلات روش هاي متعددي وجود دارد و از اشتباهات خود مي توانيد چيزهاي جديد ياد بگيريد. اگر شما در رفتارتان تجديد نظر کنيد، فرزندتان نيز درست مثل شما سعي مي کند هنگام رويارويي با مشکلات زندگي از روش هاي متفاوتي استفاده کند تا بتواند بر آنها پيروز شود.

 

تمام توجه و حواستان را روي او متمرکز کنيد. وقتي کودکان متوجه مي شوند که والدينشان از بودن با آنها لذت مي برند، احساس عشق و علاقه زيادي مي کنند. اين حس خاص، مکمل و لازمه اعتماد به نفس آنهاست. در حقيقت، مطالعات نشان مي دهد که کودکاني که در دوران کودکي خود بر مشکلاتشان پيروز مي شوند کساني هستند که خود را به راستي باور کرده اند.

به کودکان اجازه دهيد که در برطرف کردن مشکلاتشان، تصميم گيرنده باشند. مسئله اي که بيشتر والدين با آن روبرو هستند اين است که به غلط تمايل دارند خيلي سريع فرزندانشان را از مخمصه نجات دهند.

 

حتي اگر 15 دقيقه در روز توجه کامل خود را به فرزندتان معطوف کنيد کافي است. فرض کنيد والدين کودکي 5 ساله هر شب در کنار او بازي مي کنند، ولي هر وقت که تلفن زنگ مي زند، بازي را قطع کرده و مشغول جواب دادن به تلفن مي شوند. به تدريج، کودک متوجه مي شود که تلفن از او خيلي مهم تر است و براي نشان ندادن ناراحتي اش، خود را با ديدن فيلم سرگرم مي کند.

 

سعي کنيد اشتباه کودکان را با تجربه کردن خودشان، برطرف کنيد. کودکاني که والدينشان نسبت به خطاهاي آنها بيش از حد حساسيت نشان مي دهند، ريسک پذيري کمتري داشته و در نهايت به خاطر اشتباهشان توسط ديگران سرزنش مي شوند.

 

 

 والدين بايد خيلي با اين مسائل راحت تر برخورد کنند به طور مثال اگر فرزندتان براي سومين بار شيرش را روي صندلي مي ريزد، خود را کنترل کنيد و به خود بگوئيد که اين کار براي کودکان در اين سن طبيعي است و با بزرگ شدن آنها، اين مسئله نيز حل مي شود. با اين روش فرزندتان را براي حل کردن مشکلش آماده مي کنيد. اگر مي خواهيد به فرزندتان دوچرخه سواري ياد دهيد، بگوئيد که چگونه تعادل خود را حفظ کند و اکثر بچه ها بار اول زمين مي خورند. به کودکان اجازه دهيد که در برطرف کردن مشکلاتشان، تصميم گيرنده باشند. مسئله اي که بيشتر والدين با آن روبرو هستند اين است که به غلط تمايل دارند خيلي سريع فرزندانشان را از مخمصه نجات دهند.

 در همه شرايط او را بپذيريد. ابراز محبت به کودکي که پيوسته بي تربيت، ناسازگار و بدخلق است، همچون بيشتر کودکاني که دوران بلوغ را سپري مي کنند، سخت است. جالب است بدانيم در اين زمان است که او به محبت بيشتري نياز دارد. والديني که هم در دوران سرکشي و ستيز کودکان و هم در دوراني که کودکان نوپا مي باشند و از شيريني خاصي برخوردارند به آنان توجه مي کنند در واقع پايه عزت نفس کودکانشان را مي سازند. وقتي را که با کودکتان مي گذرانيد يکي ديگر از مواردي است که براي تقويت عزت نفس او مهم است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

ابوالفضل وزینب
17 اردیبهشت 92 11:24
______$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$________$$ __________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$__$$ ____________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ ____________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ ____________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$j _____آپم_______$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$r _______آپم_____________$$$$$$$$$$$$$$$$$$ _________آپم___________$$$$$$$$$$$$$$$$$$ ___________آپم_______$$____$$$$$$$$$$$$$$ ________________$$______$$$$$$$$$$$$$$ ______________$$________$$$$$$$$$$$$$$ ____________$$__________$$$$$$$$$$$$$$ __________$$____________$$____$$$$$$ ________$$______________________$$$$ ______$$__________________________$$ ____$$____________________________$$ __$$______________________________$ ____$$$$___$$$$$$$$$$____$$$$ __$$???$$$$$$$$$$$$$$$$$$$???$$ __$$??$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$??$$ ___$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ _____$$$$$¶¶¶$$$$$$¶¶¶$$$$$$$ ____$$$$$$¶¶¶$$$$$$¶¶¶$$$$$$$ ____$$$$$$$$???¶¶¶???$$$$$$$$ ____$$$$$$$????¶¶¶????$$$$$$$ _____$$$$$$????????????$$$$$ _______$$$$$$???????$$$$$$$ _____$$$*****$$$$$$$$********$ _$$$$***********$**************$ $$$$$********** ** **** *********$ $$$$$$$$$******آپم * **************$ $$$$$$$$$$$*** * *آپم*****$$$$$$$$$$ $$$$$$$$$$$***آپم ** ***$$$$$$$$$$$$ _$$$$$$$$$*** *****$$$$$$$$$$$$$ ___$$$$$$******آپم***$$$$$$$$$$$$ _____$$$$************$$$$$$$$$$$ __$$$$$$$$$************$$$$$$$$ _$$???????$$$**********$$????$$$$$$$$ $$???????????$$$*****$$$???????????$$ $$????????????$$$$*$$$$$???????????$ $$????????????$$$$$$$$$$?????????$$ $$$?????????$$$____$$$$$???????$$$