زهرازهرا، تا این لحظه: 15 سال و 11 ماه و 28 روز سن داره

زهرا امانت الهی

بازیهای فکری

1391/11/10 18:11
نویسنده : مامان و بابا
470 بازدید
اشتراک گذاری

زهرا دو سه روز است که یک بازی فکری جدید گرفته . زهرا بازیهای فکری زیادی دارد و از بازی کردن با آنها لذت می برد . بعضی از آنها عباتند از:

راز جنگل  - رانی پارک - انواع لگو - دبرنا حیوانات مزرعه - انواع پازل - جورچین های آهنربایی - سرگرمی ریاضی پاپیلو -  دوکارتی انگلیسی - دو کارتی ریاضی - بازی قایم باشک -  دوز -  مهره چین پومین - ئ مار و پله - منچ - رابطه - اشکال هندسی - دو مینو حیوانات جنگل - پایه اشکال پومین - ساز و باز و ..... .

بازی جدید ی که برای او گرفته ایم و او خیلی دوست دارد اتللو است . توضیحاتی در مورد این بازی :


بازی اتللو در رده اول بازی های فکری دنیا است که از تعدادی مهره با دو وجه رنگی و یک صفحه بازی تشکیل شده است.  
در سال 1971 یک مبتکر ژاپنی بر اساس بازی "Reversi" اتللو را طراحی و ثبت تجاری کرد. این بازی با وجود عمر کوتاهش در ذهن علاقه مندان بازی های فکری سراسر جهان شهرت و محبوبیت روزافزونی ایجاد کرده است. تا جایی که هم اکنون نمایندگان رسمی آن در 62 کشور، سالانه 350 تورنمنت اتللو برگزار می کنند.
همچنین فدراسیون جهانی اتللو(WOF) هر سال به میزبانی یکی از 31 فدراسیون ملی مسابقات جهانی آن را اجرا و به فرد قهرمان جام جهانی اتللو را اهدا می کند.
راز جذابیت این بازی دونفره در این است که قواعدی بسیار ساده دارد. ولی استراتژی هایش پیچیده و عمیق است.

A minute to learn………………A lifetime to master


بازی اتللو را در یک دقیقه بیاموزید، اما عمری درگیر مهارت آموزی در آن خواهید شد.

نام بازی اتللو برگرفته از نمایشنامه شکسپیر نوشته شده در سال (5-1604) می باشد. زمینه و رنگ متضاد مهره های بازی ناشی از شخصیت های خیر و شر نمایشنامه  است.

شروع بازی:
 برای شروع، چهار مهره مطابق شکل در وسط صفحه به صورت ضربدری، قرار می گیرند.

روش بازی:
مهره تیره بازی را آغاز می کند. هر یک از دو بازیکن به نوبت یک حرکت انجام می دهند. مهره را جایی قرار دهید که یک یا چند مهره حریف را محاصره کند. انجام حرکت به معنی گذاشتن یک مهره (از طرف رنگ خود) در صفحه و محصور کردن یک یا چند مهره حریف در یک یا چند راستا است. در نتیجه مهره های محاصره شده را برگردانده و به رنگ مهره خود درآورید. این به معنی محاصره و تصاحب است.

قرار دادن مهره در صفحه به صورت نوبتی انجام می گیرد.

همان طور که گفته شد سیاه حرکت اول را انجام می دهد. مطابق شکل سیاه می تواند مهره خود را در یک از خانه های E3, F4, C5, D6 بگذارد. فرض کنیم سیاه مهره اش را در خانه F4 قرار دهد. مهره سبزی که بین دو مهره سیاه قرار گرفته، برگردانده می شود و به رنگ سیاه در می آید.
 
 
حالا نوبت سبز است که بازی کند. مطابق شکل سبز می تواند مهره ی خود را در یکی از خانه های E3, C3 و یا C5 قرار دهد. سبز مهره خود را در خانه D3 قرار می دهد. مهره سیاهی که بین دو مهره سبز قرار گرفته برگردانده می شود.
     
بازی به همین ترتیب ادامه می یابد و بازیکنان به نوبت با گذاشتن مهره خود در محل های مجاز مهره های حریف را در راستاهای مختلف محصور کرده و تصاحب می کنند.
هدف داشتن بیشترین مهره رنگ خود روی صفحه در پایان بازی است.
پایان بازی:
وقتی تمام صفحه پر شود و یا هیچ کدام از دو طرف حرکتی نداشته باشند، بازی به پایان می رسد و بازیکنی که تعداد مهره های بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد برنده می باشد.

نکته:
ممکن است بازی قبل از پر شدن همه 64 خانه به پایان برسد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)