زهرازهرا، تا این لحظه: 16 سال و 4 روز سن داره

زهرا امانت الهی

آب بازی

1391/5/19 4:09
نویسنده : مامان و بابا
340 بازدید
اشتراک گذاری

تاثيرآب بازى در رشد مهارت ها و توانايى هاى مختلف کودکان بازى با آب يکى از بهترين، اساسى ترين و لذت بخش ترين کارهايى است که کودکان انجام مى دهند. کودکى که با آب بازى مى کند، در حال يادگيرى علت و معلول، گرما و سرما، جارى شدن و نفوذ آب در زمين است. اين کودک پس از آنکه به عنوان موجودى کوچک در دنيايى بزرگ، يک روز سخت را پشت سر گذاشت، با آب بازى آرامش مى يابد. آب بازى باعث تسکين عصبانيت هاى کودک شده و کودک از طريق آن از ناراحتى ها، فشارها و تنش ها رهايى يافته و احساس آرامش مى کند.

چون کودکان آب بازى را بسيار دوست دارند ار اين طريق مى توان مفاهيم و مطالب بسيارى را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت ها و توانايى هاى مختلف آنها را فراهم ساخت.
رشد توانايى ها و مهارت هاى مختلف کودکان به وسيله آب بازى شامل:

الف) رشد خلاقيت و ابتکار:
آب بازى کمک مى کند تا بچه ها افکار خلاقشان را رشد بدهند. از آنجا که آب بازى جذابيت بسيارى براى کودکان دارد، آنها ساعت ها وقتشان را صرف آن مى کنند. والدين و مربيان مى توانند به وسيله بازى هاى متنوع تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند. بعضى از بازى هاى پرورش دهنده خلاقيت عبارتند از:
1- اشيا گوناگونى را در اختيار کودک قرار داده و آن را داخل آب قرار داده تا ببيند که آيا غرق مى شود يا روى آب شناور مى ماند و درباره آن صحبت شود " چه اتفاقى مى افتد؟ "
2- دو ظرف هم حجم با شکل ظاهرى متفاوت انتخاب شود، يکى از ظرف ها را پر از آب کرده و آب آن را در ظرف ديگرى ريخته تا کودکان متوجه حجم يکسان هر دو ظرف شوند.

ب) رشد شناختي:
کودکان بر اثر کسب تجربه با آب بازى ياد مى گيرند که بعضى اشيا در آب غرق شده و بعضى روى آن شناور مى مانند ( سنگ، چوب، پلاستيک، فلز و ...)

ج) رشد عاطفى و هيجاني:
کودکان عاشق آب بازى هستند. در آب بازى کودکان آرامش يافته و احساس قدرت مى کنند. آب بازى باعث بر انگيختن کنجکاوى کودکان مى شود.

د) ايجاد هماهنگى بدن:
کودک مى آموزد که هنگام پر کردن دو ظرف هماهنگى چشم و دست لازم است. تسلط بر حرکات ظريف در يادگيرى براى ريختن، فشار دادن، تعادل و ... يکى از ويژگى هاى آب بازى است.

آب بازى را مى توان در فضاى باز و بسته انجام داد. آب بازى در فضاى باز راحت تر است. راه هاى متنوعى براى بازى با آب وجود دارد که در ذيل به اختصار به چند نمونه اشاره مى گردد:

- يک ظرف بزرگ پر از آب با تعدادى اسباب بازى براى کودکان در نظر گرفته تا بتوانند تجربياتى با عروسک پلاستيکى شناور و ماشين کوچک شناور، يک تکه صابون و چند قطعه يخ شناور داشته باشد.
- چندين ظرف پلاستيکى کوچک را با آب رنگى پر کرده و در فريزر گذاشته تا يخ ببندند. اين يخ ها مى توانند به منزله آجرهايى در قلعه برفى باشند يا مى توانند به آرامى در وان يا استخر آب شوند.
- از ظروف مخصوص اسپرى براى آبپاشى مى توان استفاده کرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)