زهرازهرا، تا این لحظه: 16 سال و 5 روز سن داره

زهرا امانت الهی

معرفی یک کتاب خوب

1391/11/1 12:59
نویسنده : مامان و بابا
359 بازدید
اشتراک گذاری

این روزها مشغول مطالعه ی یک کتاب روانشناسی هستم که دلم نیامد آن را به دوستان عزیزم معرفی نکنم.

"چگونه با کودکم صحبت کنم که گوش کند و چگونه گوش کنم که کودکم صحبت کند ."

نویسنده: ادل فی بر   -   الین مازلش

مترجم: شمس الدین حسینی    _ الهام آرامش نیا

انتشارات نسل نواندیش این کتاب شامل 7 بخش می باشد .

فصل اول : به فرزندتان کمک کنید با احساساتشان به شکلی درست روبرو شوند .بعد از آوردن مثال های عینی و کاربردی توصیه های مفیدی در این بخش برای کمک کردن به فرزندانمان در کنار آمدن با احساساتشان ذکر شده است .

وقتی کودک با مشکلی روبروست که او را به هم ریخته:

1. با دقت و توجه کامل به او گوش کنید .

2. احساسات او را با یک کلمه تایید کنید. ( آه.... اوهوم .... می فهمم و ......)

3. شما می توانید نامی به احساس بدهید . (ناکام کننده به نظر می رسد .)

4.شما می توانید خواسته هایشان را در خیال به تصور در آورید .

در چنین مواقعی از او در مورد دلیل ناراحتی اش سوال نکنید و هرگز او را نصیحت نکنید .به جای پند و اندرز احساسات او را بپذیرید و منعکس کنید .

وقتی ناراحت است فرزند شما مثل وقتی که زانوی او زخمی شده است به توجه جدی و کامل احتیاج دارد .

به دنبال پرسدن علت ناراحتی او نباشید .چون بیشتر بچه ها نمی دانندچرا اینگونه احساس می کنند. به جای اینکه از او بپرسید "چرا ناراحتی ؟ " یا " چه شده است ؟ " بگویید میدانم که موضوعی تو را ناراحت کرده است . آنها به کسی نیاز دارند تا احساسی را که دارند درک کند .وقتی آنها خیلی ناراحتند  بعضی اوقات فعالیت جسمانی می تواند در تسکین احساسات دردناک کمک کند . مشت زدن به بالش - مشت و مال دادن گل - پرتاب کردن دارت - نقاشی کشیدن و ..... .

عبارات قدیمی " آرام باش " یا " بس کن دیگر " به نظر می رسد که بچه ها را بیشتر عصبانی می کند . اما کلماتی حاکی از تایید  اغلب احساسات او را آرام می کند .

ادامه دارد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

پرهام
2 بهمن 91 23:29
saba
9 بهمن 91 17:26
سلام.وبلاگ واقعا زیبایی دارید من وارد کننده برچسب های دیواری(دکوراسیون منزل) هستم لطفا به وبلاگ من سر بزنید ونظر خود را بگویید واگر مایل بودید تبادل لینک کنیم با تشکر http://dewall.blogfa.com/